ungdommen nutildags

25.8. 2007

Ungdommen er selvopptatt, kunnskapsløs og kunnskapsforaktende, heter det seg fra Hans-Wilhelm Steinfeld.

La meg opplyse Steinfeld om hans egen historieløshet når han kommer med slike uttalelser. Sitat:

Vår jord er på vei til å degenere i disse nære dager. Det er tegn på at verden er raskt på vei mot enden. Bestikkelser og korrupsjon er vanlig.

Assyrisk leirtavle fra rundt år 2800 fvt., i følge Asimov’s Book of facts, via A Brief History of the Apocalypse.

Dagens unge mennesker elsker luksus. De har dårlige manerer, bryr seg ikke om autoriteter og mangler respekt for sine eldre. Dagens barn er virkelige tyranner, de reiser seg ikke når eldre kommer inn i rommet hvor de sitter, de motsier sine foreldre, snakker sammen i voksnes nærvær, spiser grådig og tyranniserer sine lærere.

Sokrates, 470 – 399 fvt.

I fjor var det 50 år siden filmen «Rock around the Clock» hadde premiere i Norge, og det såkalte «rockeoppgjøret»; senere viste det seg at pressen hadde en finger med i spillet for å få litt action fra de i utgangspunktet fredelige ungdommene.

Og så videre. Jeg kunne, men gidder ikke finne fram flere eksempler. Det må noen solide skylapper og bind for øynene til for å totalt ignorere det faktum at så og si alle voksengenerasjoner har kommet med de samme innvendingene mot ungdomsgenerasjonen Steinfeld her bruker.

Den menneskelige hjerne er bygd for bruk av induksjonsprinsippet. Vår intelligens er i stor grad tuftet på evnen til å generalisere over tidligere observasjoner for å forutsi framtidige situasjoner. Jeg kommer nå til å bruke denne fantastiske evnen, så får vi se om Steinfeld henger med i svingene: det ble folk av alle tidligere generasjoner også, til tross for at de samme innvendingene ble framført av eldre generasjoner. Derfor regner jeg det som sannsynlig at jeg og andre med meg som unge i dag kommer til å bli anstendige en gang i den nærmeste framtid også.

Det eneste som er vanskeligere å forstå enn at Steinfeld er så totalt blind for fordums feilslåtte dommedagsprofetier, er at Dagbladet.no velger å putte dette på forsiden. Er det så dere kan le av ungdommens forkvaklede, kunnskapsløse og ugrammatiske forsøk på å forsvare seg i kommentarfeltet? Er det så vi kan le av den kunnskaps- og historieløse forfatteren av leserkommentaren? Uansett hvordan det er, så er det tydelig at det er meningen man skal le av noen.

En vakker dag kommer jeg til å skrive en historie over voksengenerasjoners innvendinger mot ungdommen, kjenner jeg på meg. Inntil da kan jeg le av denne type leserinnlegg.

One Response to “ungdommen nutildags”

  1. Grenseløs Says:

    Jeg må bare si meg enig med deg her også. Det er Steinfeldt som skjemmer seg ut og avslører seg selv.


Legg igjen en kommentar

