esa leker gal professor

21.6. 2007

Det europeiske romfartsbyrået (ESA) søker frivillige til et simulert opphold på Mars. Gal professor-meteret går med en gang:

Idéen er helt enkelt å putte seks mennsker i et virkelig lukket miljø og se hvordan de oppfører seg, sier prosjektleder i ESAs Aurora romutforskningsprogram, Bruno Gardini.

Aha. Et psykologisk eksperiment. Det er nesten så en hører den skumle musikken i bakgrunnen. Slik skal de heldige bo:

17 måneder isolert fra omverdenen bare så en gjeng forskere skal kunne studere hvordan du oppfører deg. Slike psykologiske eksperimenter høres alltid så skumle ut, av en eller annen grunn. Dog er det helt nødvendig om man ikke skal sende astronauter ut på et selvmordsoppdrag på vei til den virkelige Mars. Én ting er sikkert: hadde du puttet meg inn i en slik boks sammen med fem andre mennesker i 17 måneder, så hadde det blitt massakre, og det hadde ikke vært noe pent syn. Med en årslønn på 353 724 norske kroner er det heller ikke spesielt godt betalt arbeidsforholdene tatt i betraktning. Om du likevel skulle ønske å ofre 17 måneder blodslit i en liten boks med minimal kontakt med omverdenen, og i tillegg har motivasjon, høyde (185 cm) og andre krav i orden, så har ESA lagd en fin søkeform i .doc-format til deg.

Selv venter jeg til jeg kan bestille chartertur til den røde planet. Jeg som ikke har vært i syden engang. Heldigvis er det lenge igjen.

2 Responses to “esa leker gal professor”

  1. Nicolas Says:

    Jeg så også dette. Pokker at jeg ikke har «working knowledge» Russisk… ikke hver dag man faktisk har mulighet til å få foten innafor astro-industrien 😀 (iom at jeg blir lege kan man jo kanskje brukes til noe der oppe? 😉

  2. Gorm Says:

    Jeg ville ofret begge øynene mine for å få vært med som observatør på et slikt eksperiment!


Legg igjen en kommentar

