hvorfor lærer ikke ungene logikk?

16.6. 2007

Nå når jeg er ferdig med grunnskolen tillater jeg meg å kalle grunnskoleelever for unger. Og en ting er det virkelig unger virkelig har behov for å kunne: logikk. Hvorfor er ikke logikk pensum i grunnskolen? Det er egentlig ganske sprøtt. Det mases og mases om at fagene må være aktuelle for barna (noe jeg saktens kan være enig i, så lenge det ikke går på bekostning av innholdet), og det finnes ikke noe som er mer relevant enn logikk. Det finnes ikke et eneste yrke det går an å ha uten å kunne forstå grunnleggende logikk, så hvorfor i all verden forlanger vi ikke at en formell innføring i dette? Alle kan det jo, kan du kanskje si, men alle kan da vitterlig også norsk, men likevel har vi norsk som skolefag.

Daglig ser vi (og jeg tror ikke jeg er noe unntak) at folk kommer med logiske resonnementer som ikke henger på greip. Politikere pøser på med kraftfull retorikk, og ingen andre enn andre politikere reagerer på hullene og feilene, og de reagerer uansett om det er hull og feil eller ikke, så de er ikke noe godt kompass å styre etter når det gjelder logisk holdbarhet.

Siden logikk er så ytterst relevant for absolutt alle hele tiden, siden du hver eneste dag vil komme opp i en situasjon hvor du er nødt til å kunne tenke logisk, hvorfor lærer man ikke barn å forstå oppbygningen til et argument, i det hele tatt argument er, hva som er logiske operasjoner og hva som bare er retorikk, hvordan man gjenkjenner vanlige tankefeil, og så videre? Hvorfor i all verden er ikke studiet av logisk tenkning viet en eneste side i norske mattebøker for grunnskolen eller andre skolebøker for den saks skyld? Er det fordi man mener det ikke er viktig nok (i såfall tar de skammelig feil; det går ikke en dag uten at logisk tenkning er nødvendig, og det gjelder alle av oss), eller er det fordi man mener det er for vanskelig? Er det rett og slett for kjedelig? Hva er det som gjør at noe så tidløst men likevel så aktuelt ikke blir viet en eneste skoletime i grunnskolen?

Modus ponens, modus tollens, tankefeil, ∀x…, a ∧ b, c ∨ d, P(x), ∃x…, a → b, og så videre. Dette høres kanskje skummelt ut, men det samme kan jeg tenke meg algebra, grammatikk eller geometri høres ut for de uinvidde, men til forskjell fra algebra, grammatikk og geometri er ikke logikk noe man lærer til vanlig. Er det virkelig plass til Henrik Ibsen og strikking, men ikke enkel logikk i den norske skolen? Om det er noen som mener det, så tror jeg det er de som kunne trengt en innføring i logikk.

3 Responses to “hvorfor lærer ikke ungene logikk?”

  1. Gorm Says:

    Jeg skulle gjerne sett at en grafisk presentasjon av elementær logikk inngikk i grunnskolen, det hadde vært noe. Formlene du nevner vil bare kjede dem.

    Studerer du forresten filosofi? Eller hvor/hvordan har du lært deg logikk?

  2. Simen Says:

    Jeg har inntrykk av at de fleste synes algebra, nynorsk, grammatikk og Ibsen er kjedelig, men det er ingen som foreslår at vi kaster dem ut av pensum av den grunn.

    Forresten, her er et eksempel på grafisk presentasjon av kjedelige formalismer, her representert ved lambdakalkulus.

  3. Victoria Says:

    Jeg tok et kurs i statistikk forrige semester. Det stod i forordet at statistikk er et ord som får folk til å gjespe, men at dette kan hende ville være et av de mest tankestimulerende kursene av alle. Det var kjempemoro, og jeg kommer til å gå videre med det. Jeg lærte i alle fall at formler slett ikke er kjedelige, bare gode hjelpere 🙂


Legg igjen en kommentar

