fri flyt av informasjon

13.6. 2007

Vi er langt unna informasjonsutopia – hvor hele menneskeheten har tilgang til hele menneskehetens viten – ennå, men vi er godt på vei. Kanskje for godt på vei, vil noen si, til vårt eget beste. Noen mener det er på tide å fjerne tusenlappen fordi denne bare hjelper kriminelle som ikke vil etterlate seg digitale spor – underforstått, lovlydige borgere bruker ikke kontanter til større kjøp – altså er normen for større transaksjoner at man utveksler informasjon i stedet for fysiske midler. Samtidig kan man finne ut alt om den arketypiske folk flest-personen gjennom den store fjesboka som norske medier og dermed også folk flest-personen oppdaget denne våren, eller eventuelt andre sosiale nettsider, slik som nettfora, blogger og selvfølgelig ved å google.

Heldigvis er det ikke bare sosiale trivia slik som hvem som er venner med venners venner som er tilgjengelig på nettet. Wikipedia har vokst seg stor og feit og er størst når det gjelder bruk av digitale oppslagsverk blant publikum. Det meget ambisiøse Encyclopedia of Life, som har satt seg fore å katalogisere alt livet på jorda for allmennheten og fagmiljøets frie utnyttelse er godt i gang. I hvertfall har de fått seg ei fancy demonstrasjonsside, men vi vet jo ikke hvordan det endelige resultatet vil se ut.

Slutten av det 20. og begynnelsen på det 21.århundre er den første tiden i vår historie hvor informasjon i seg selv er blitt mer verdifullt enn mediene som bærer dem. Det var ingen som var frampå med åndsverkslover eller copyright da Snorres kongesagaer ble skrevet. Bøkene ble kopiert ned, og det var ikke bokas innhold som kostet, det var mediet det var lagret på og arbeidet som gikk med på å få informasjonen ned i mediet. Nå er det plutselig informasjonen selv som er viktigst. Nå kan plutselig ei rekke tall sendt fra en datamaskin i Hong Kong til en i USA ha betydning for økonomien.

Er det grunn til å være bekymret over en slik utvikling, eller er dette udelt positivt? Er vi på vei mot 1984-samfunnet eller informasjonsutopien? Som vanlig er nok svaret at informasjonssamfunnet bringer med seg bakdeler og fordeler, slik det er med de fleste store endringer. Erkeskeptikerne som ikke vil ha et samfunn hvor informasjon er blitt både valuta og vare minner om folkefronten i Judea fra Life of Brian, som spør hva romerne har gjort for dem, og ramser opp en lang liste med ting som øker levekvaliteten, for så å komme med «…men utenom det da?» På den andre siden har du de som mener det er udelt positivt og som tror vi allerede lever i informasjonsutopien. Nå nei du, så simpelt er det nok ikke.

Samfunnet tilpasser seg endringer, slik det alltid gjør. På den videregående skolen her i byen er det ikke lenger krav om at elever kjøper ordbøker, for dem finnes det utmerkede, gratis eksemplarer av på nettet. Samtidig ønsker man jo frie læremidler, så om noen år er det kanskje ikke bøker igjen, bare lister med anbefalte nettressurser. MIT gir ut sine kursmaterialer gratis og åpent på nettet, og andre følger etter.

Så var det selvsagt kommunikasjonen. Uten internettet kunne jeg ikke slengt ut mine tanker her, og folk kunne ikke sagt seg uenige med dem fra sine egne stuer. Jeg kunne ikke ha debattert mine synspunkter på nettet. Jeg kunne ikke lært meg alle de finurlige tingene jeg har lært ved å surfe rundt i infohavet. Og verst/best av alt, avhengig av om du er tilhenger av infodystopiteorien eller infoutopiteorien, er at du kan møte mennesker. Kjærester, venner, uvenner, forretningspartnere, mentorer og elever. I den grad det er noen forandring i samfunnet de siste to hundre årene som er verdt å kalle en revolusjon i samme betydning som den industrielle revolusjon eller jordbruksrevolusjonen, så er det informasjonsrevolusjonen.

Er jeg tilhenger av dystopiske teorien, hvor 1984-samfunnet kretser under overflaten og gjør seg klar til å ta et glefs av menneskeheten (eller kanskje det gradvis gjør det allerede), eller utopia, eller noe midt i mellom? Tja. Jeg er blogger og deltaker på diverse andre nettfora. Jeg bruker store deler av tiden min på informasjon i forskjellige medier og former, og jeg kan ikke si at jeg har noe sterkt i mot det. Jeg er nok i midten, men jeg heller nok mot en uforbederlig drømmer og utopist.

Og poenget med denne posten…nei, det tror jeg ble borte i informasjonsavgrunnen. Du vet, der informasjon går for å dø. Oops, det gjør den ikke, for det finnes alltids noen som overvåker deg tar hånd om gammel informasjon. Dét er en nisje jeg ikke har hørt om før, så kanskje jeg skal bli en visjonær pioner. Informasjonssøppelmann, en fyr som tråler fram informasjonen du gjerne skulle blitt kvitt og vennlig overbeviser google og archive.org og gud-og-hvermann om at det er best å slette den komprimitterende infoen. Der har vi kanskje noe å ta lærdom av fra Kina. De er svært så flinke med dette med å fjerne informasjon. Men de gjør nå sine feil de også.

One Response to “fri flyt av informasjon”

  1. Gorm Says:

    Denne videoen, og den etterfølgende diskusjonen i kommentarsporet, vil forhåpentligvis interessere deg i denne forbindelse.


Legg igjen en kommentar

